Rozwój Internetu wymusił powstanie najbardziej wszechstronnego i kreatywnego zawodu dzisiejszych czasów. Twórca treści musi być jednocześnie fotografem, grafikiem, copywriterem, analitykiem danych, reasercherem, analitykiem trendów, edytorem video, specjalistą ds. planowania i przy okazji posiadać łatwość storytellingu.

Czy to szaleństwo? Zdecydowanie! Jednak content marketing jest dzisiaj jedną z najefektywniejszych form marketingu. Jakie umiejętności potrzebuje zatem osoba, która chce osiągać jak najlepsze wyniki?

Content creator potrafi poprowadzić i rozwijać proces tworzenia treści dla firm. Jest odpowiedzialny za research, określenie docelowej grupy odbiorców, zarządzanie, tworzenie treści i proces publikacji, monitorowanie wskaźników dotyczących treści i konsumentów. Odnoszący sukcesy content specialist zwraca uwagę na szczegóły, umie zarządzać czasem i jest ultra kreatywny. Posiada umiejętności opowiadania angażujących historii nie tylko słowem, ale również obrazem oraz wiedzę na temat trendów. Niekiedy ma pod sobą wsparcie specjalistów grafików, copywriterów czy analityków, jednak podstawowa umiejętność w tych dziedzinach jest obowiązkowa i konieczna do ścisłej współpracy.

Planowanie i strategia

Osiągający sukcesy marketing treści wymaga dobrego planu. W przeciwieństwie do innych form marketingu, content marketing wymaga czasu i konsekwencji, zanim przyniesie rezultaty.

Oznacza to, że marketer treści musi tworzyć treści pasujące do strategii. Aby stworzyć skuteczną strategię, marketerzy muszą zrozumieć potrzeby swoich odbiorców i sposób, w jaki ich treści będą im odpowiadać. Ponadto, muszą stworzyć kalendarz redakcyjny, który pomoże konsekwentnie publikować treści.

Badanie rynku i śledzenie trendów

Badania (research) pojawiają się na różnych etapach content marketingu. Po pierwsze, marketer musi przeprowadzić badanie odbiorców. Zapewni to wgląd w ich potrzeby i rodzaj treści, które skłonią ich do działania. Znając problemy swoich potencjalnych klientów, można zdecydowanie skuteczniej się z nimi komunikować okazując im zrozumienie i prowadząc do trafnych rozwiązań.

Promocja treści

Tworzenie treści to jedną z części równania content marketingu, promocja treści to kolejna część, na którą niewiele osób zwraca uwagę.

Według Dereka Halpina marketerzy powinni spędzać 20% czasu na tworzeniu treści i 80% czasu na ich promocję . Nawet jeśli nie zgadzasz się z tym odsetkiem, oczywiste jest, że promocja treści jest niezbędna – w końcu nie ma znaczenia, jak świetne są Twoje treści, jeśli nikt ich nie czyta ani nie widzi.

Popularne platformy promujące Twoje treści to media społecznościowe, społeczności blogowe i poczta e-mail. Promując swoje treści wśród obserwatorów w mediach społecznościowych i subskrybentów wiadomości e-mail, zwiększysz ruch do swoich treści.

Zasięg i znajomość platform

Inną umiejętnością, której potrzebują marketerzy, jest zasięg. Obejmuje to docieranie do wpływowych osób, które mogą promować Twoje treści wśród swoich odbiorców lub w celu uzyskania gościnności.

Analiza danych i wskaźników

Dziś wiele liczb pokazuje, jak efektywny jest Twój content marketing.

W przypadku różnych kampanii content marketingowych marketerzy muszą zrozumieć kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) i sposoby ich śledzenia. Na przykład, jakie są KPI dla świadomości marki, pozyskiwania leadów lub kampanii pozyskiwania klientów?

Powszechnym narzędziem używanym przez większość firm jest Google Analytics . Dzięki temu narzędziu marketerzy mogą uzyskać wgląd w to, jak ich odbiorcy zachowują się na swoich stronach.

Oprócz używania liczb do śledzenia wydajności, content marketerzy potrzebują również umiejętności śledzenia ROI swoich działań. Jak bardzo ich wysiłki przyczyniają się do rozwoju biznesu?

Umiejętności techniczne

Aby dobrze prosperować w obecnej epoce technologicznej, marketerzy treści potrzebują umiejętności technicznych. Ponieważ skuteczne wykonywanie tworzenia i promocji treści wymaga kilku ważnych narzędzi.

Na przykład sprzedawca treści może potrzebować przesłać swoje treści za pomocą systemu zarządzania treścią, takiego jak WordPress. Ponadto będą musieli czerpać spostrzeżenia z narzędzi takich jak Google Analytics lub inne narzędzia analityczne.

Kluczowa jest również znajomość pokaźnej listy aplikacji wspomagających – zaczynając od Canvy, przez bardziej zaawansowane programy graficzne, edytorskie, zarządzające, które umożliwiają planowanie i koordynowanie nie tylko treści, po programy analityczne, monitorujące ruch, konwersję skuteczność reklam.